Merry X-mas from Cambodia! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu Merry X-mas from Cambodia! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu

Merry X-mas from Cambodia!

Door: Carootje

Blijf op de hoogte en volg Caroline

24 December 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve mensen,

Het is alweer 6 dagen geleden dat ik me voor het laatst heb gemeld, dus het wordt weer eens de hoogste tijd.
Heel veel meegemaakt de afgelopen dagen. Inmiddels zijn we via Saigon (a.k.a. Ho Chi Minh City) en Phnom Penh in Siem Reap beland.
In Saigon hebben we een hele dagtrip gedaan. In de ochtend zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest waar de Vietnamezen zich schuil hebben gehouden tijdens de oorlog tegen de Amerikanen. Het netwerk van tunnels en bunkers onder grond is echt indrukwekkend! In de avond hebben we een cyclotour door de stad gemaakt. Voorop zo'n bakje met een vent achterop die fietst, echt leip in het immens drukke verkeer van Saigon! De volgende dag zijn we al heel vroeg met de bus vertrokken naar de Cambodjaanse grens. De reis naar Phnom Penh was prachtig langs de rijstvelden en kleine dorpjes. Je merkt meteen verschil tussen Vietnam en Cambodja. Hier is het een stuk relaxter en rustiger dan in Vietnam. De mensen zijn ook heel erg vriendelijk en aangenaam in de omgang. Wel heerst er zichtbaar grote armoede in dit land. Veel straatkinderen en ernstig gehandicapte mensen die op straat bedelen of spulletjes verkopen. Cambodja is een van de armste landen van Azie, waar het gemiddelde inkomen op 1 US Dollar per dag ligt. Door het regime van de Khmer Rouge (van 1975-begin 1979) is het land lange tijd verscheurd en kapot geweest. In drie jaar tijd zijn er meer dan 3 miljoen mensen omgekomen, wat neerkwam op bijna de helft van de gehele bevolking! De verschrikkingen van het Pol Pot regime hebben we met name goed kunnen aanschouwen in en rond Phnom Penh, waar we zowel Tuol Sleng (is een voormalige school die werd "omgetoverd" tot gevangenis waar in drie jaar tijd meer dan 17000 mensen op de meest gruwelijke manieren de dood vonden) als de killing fields hebben bezocht. Deze dag is mij het meest bijgebleven van de hele reis. Wat ik daar heb gezien en gevoeld, kan ik bijna niet beschrijven. Ik heb de hele dag gehuild. De martelingen, folteringen en de wijze waarop zovele onschuldige mensen (veelal intellectuele mensen die een bedreiging vormden voor Pol Pot, maar ook kinderen en zelfs baby's, want de mensen moesten vanaf de wortel worden uitgeroeid) de dood zijn ingejaagd is echt met geen pen te beschrijven. Ik zal jullie de afschuwelijke details via mijn weblog besparen, maar voor wie geinteresseerd is, vertel ik er graag meer over als ik weer thuis ben. Een ding is in ieder geval zeker: zoiets mag NOOIT meer gebeuren op deze aarde!!!
Verder kan ik jullie vertellen dat Phnom Penh een hele fijne stad is met veel cultuur en een gezellige sfeer. Ik heb er nog (als voorproefje op Ankor) het national musuem bezocht, waar heel veel statues staan uit het Ankorian tijdperk. Heel erg mooi en bijzonder. Ook heb ik nog een tempel bezocht waar allemaal gibbon aapjes leven, heel grappig! De volgende dag zijn we weer in de bus gestapt op weg naar Siem Reap. Siem Reap is bekend geworden vanwege het Ankor tempelcomplex, waar ruim 1000 jaar geleden meer dan 40 tempels zijn gebouwd door verschillende Cambodjaanse koningen. De bekendste (en grootste) tempel is uiteraard Akor Wat. Gisteren zijn we in alle vroegte opgestaan om de zonsopgang bij Ankor Wat mee te maken. Dat was onbeschrijfelijk mooi. Wat een immens complex! Het is dan ook niet voor niets een van de 8 wereldwonderen! Na zonsopgang zijn we het hele compelx doorgelopen. Daarna hebben we nog een tweetal andere tempels binnen Ankor bezocht, waaronder de bekende tempel waar de film Tomb Raider (met Angelina Jolie) werd opgenomen. Wederom een prachtig sprookjesachtig complex begroeid met eeuwenoude bomen (zelfs op en door de muren van de tempel heen, echt heel bijzonder!). Als laatste hebben we een van de kleinste maar best bewaarde tempels bezocht. Alle tempels zijn uitgekerfd met de mooiste afbeeldingen van zowel Hindoe als Buddha afbeeldingen. Vandaag hebben we Ankor Thom bezocht. Dit was vroeger een grote stad midden in het Ankor complex waar de koning resideerde. Geweldig mooie tempels, terrassen, en zelfs een zwembad van 125 (!) meter lang.
In de middag heb ik voor het eerst eens even een paar uur helemaal niks gedaan en lekker met Ineke aan het zwembad gelegen.
Zo meteen gaan we eten voor kerstavond. Morgenvroeg vertrekken we weer terug naar Bangkok waar we in de avond nog surprise en een groot kerstdiner hebben. Op tweede kerstdag zit mijn eerste reis er alweer op en vertrek ik hopelijk naar een van de zonnige stranden van Thailand voor een weekje zon, zee en rust. Daar ben ik eerlijk gezegd wel even aan toe na zo'n heftige reis...
Lieve mensen, mocht ik jullie niet meer spreken, dan wens ik jullie bij deze graag hele knusse (witte) kerstdagen toe! Ik mis jullie en denk vaak aan jullie! Thanx voor alle leuke posts op mijn weblog! Echt super dat jullie allemaal zo meeleven!
Take care en tot mails maar weer!

Heel veel dikke knuffels en poenies,

Caro

  • 24 December 2009 - 12:22

    Ineke De Meer:

    Hoi muts!

    Je bent net ff eerder dan mij met je verslagje maar zag dat je m derop had staan! Mooi hoor, wat hebben we veel gezien en gedaan he? Ook wel hele moeilijke momenten af en toe.
    Wil je bij deze ook even een hele fijne Kerst toewensen!! Vanavond drinken we een paar hoor :-). Hoop dat t goed afloopt met de Secret Santa morgen avond ha ha.
    Caroline je bent een tof wijf en ik vind het super dat ik jou heb leren kennen. We houden zeker contact, ben heel benieuwd hoe het met je zal gaan op jouw vervolg van je trip. Volop genieten!

    Dikke zoen, ineke

  • 24 December 2009 - 13:40

    Mischa:

    Hallo zuster;
    Ik wens je een hele fijne kerst toe, ondanks de gruwelheden die je de afgelopen dagen gezien en gehoord heb over de geschiedenis van PolPot..(lijkt een beetje op die opera winnaar van de engelse idosl paul pots hihi), maar desondanks marry christmas oftewel marij kers mast :)

  • 24 December 2009 - 15:44

    Paps:

    Ha, lieve dochter!
    Dank je voor jouw uitgebreid verslag, is het thuisfront weer een beetje bijgepraat! Ja, die verschrikkingen heb ik zelf niet gezien, maar wel op tv enzo heel bewust meegekregen en kan dus een beetje met je meevoelen...
    Maar zo zie je weer, dat sommige mensen erger zijn dan welk beest ook, gelukkig niet allemaal en dat houdt ons dan weer op de benen, nietwaar?!
    Voor vanavond en morgen wens ik jullie groep nog een prachtige tijd, en als je soms naar Ko Samet vertrekt, hoor ik dan wel hoe JIJ het daar vindt...
    Dikke kerstknuffel van
    dikke Paps!!! Ho, ho, ho!!

    PS: Waar blijven de fotos?

  • 24 December 2009 - 15:50

    Caro II:

    Hee meisje,

    Ik wens jou ook een heel fijne kerst toe (met een leuke suprise!!!!).

    Veel plezier in Thailand, kom lekker tot rust en laad je weer lekker op voor de volgende reis!

    Ik houd je in de gaten ;)

    Dikke kerstkus, Caroline

  • 24 December 2009 - 15:51

    Caro II:

    En upload jouw foto's eens!!!!!! (heb je volgende week tijd voor toch???)

    X

  • 24 December 2009 - 16:22

    Monique:

    lieve carootje,
    jammer dat we niet even konden skypen, ben nl erg druk met de praktijk, maar msn is ook wel leuk. goed geschreven bericht. fijne dansavond welterusten en morgen een goede reis naar Bangkok en dan spreken we elkaar. Heel veel liefs en poenies, groeten aan Ineke en Fazeela, van moedertje de gans xxxxxxxxxxxx

  • 24 December 2009 - 16:36

    Aline:

    net een heel verhaal geschreven, staat ie er niet op! Nogmaals dan... en voor ik het vergeet (had ik in de vorige niet staan): ik mis je! en die Ineke heeft heel goed inzicht in mensen! je bent inderdaad een topwijf.
    Ik geniet van je verhalen en beleef mijn eigen reis weer helemaal opnieuw dankzij je verslagen. Het is me wat he, die ellende. Ik heb ook gelezen, gezien en gevoeld wat je schrijft en ook wat je niet schrijft. Maar anderzijds is het heel mooi hoe de mensen nu naast en met elkaar (kunnen) leven. Respect! En ongeveer een maand geleden is alsnog een officier van het regime veroordeeld...toch nog een beetje gerechtigheid. Maar naast de ellende, is er in Azie ook heel veel schoonheid zoals je zelf ook beleeft. Schoonheid in de mensen, de natuur en de gebouwen. Every cloud has a silver lining. Geniet daarvan en geniet van de rest van jullie reis. zoals we hier zeggen: Bon pasku i feliz ana. Hele dikke kus

  • 25 December 2009 - 08:22

    José:

    Hoi Caroline, allereeerst fijne kerstdagen al zal het dit jaar eens helemaal anders zijn, voor jou, ik hoop dat je thuis niet teveel gaat missen, een gelukkig en gezond 2010 en nog veel plezier met de komende reizen goetjes José

  • 25 December 2009 - 10:45

    Mams:

    LIEVE CAROLINE<
    ZAOLIG KERSMES, TOT STRAKS MET SKYPEN, LIEFS MAMS EN KATJA. EN DIKKE POTEN VAN DE 3 HONDEN. LARA HEEFT WEER EEN KUSEN GESLOOPT DIE STOUTERD, ZIJ MISSEN JE OOK. DIKKE KNUFFEL VANUIT EEN REGENACHTIG MAASTRICHT, TOT STRAKS XXX

  • 25 December 2009 - 14:00

    Maarten:

    Feliz Natal e bom Ano Novo!

  • 26 December 2009 - 12:34

    Mams:

    Lieve Caroline,
    fijn je weer gehoord te hebben, vandaag afscheid van de groep, zal wel heftig zijn . Ben benieuwd of het nog lukt voor Koh Samet met Ning, even relaxen zou je wel goed doen, voordat je wereldreis verder gaat. Hoor het graag van je.
    Liefs en dikke poenen van mams en Katja

  • 28 December 2009 - 11:36

    Katrien:

    Hey Caroline,

    Bedankt voor je verslag! Erg boeiend om te lezen!! Hoop dat je nu een lekker weekje de rust kunt vinden om te relaxen!

    Lees graag van je!!
    liefs Katrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Caroline

Spontane, sociale wereldburger gaat haar droom eindelijk waarmaken in Riga!

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 51904

Voorgaande reizen:

23 November 2009 - 07 Mei 2010

Around the world in 166 days!

13 December 2010 - 30 November -0001

Study Medicine @ RSU

01 April 2014 - 30 November -0001

Medizin studieren in Bayern, jawohl!

Landen bezocht: