Letland, winterland... - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu Letland, winterland... - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu

Letland, winterland...

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

05 Maart 2011 | Letland, Riga

Hallootjes lieve familieleden, vriendjes & vriendinnetjes!

Inmiddels zijn we alweer een paar weken verder, dus ik dacht dat het wellicht weer eens tijd werd voor een update vanuit het Letse. How's life bij jullie? I hope all right! Gelukkig heb ik internet thuis, dus kan ik alle nieuwsperikelen lokaal, nationaal en internationaal op de voet volgen.
Hier is het nog steeds ietwat winters al zijn de temperaturen inmiddels opgekropen tot min 5! Met het zonnetje erbij lijkt het waarempel al een klein beetje alsof de lente langzaam gaat aanbreken :)! Al is momenteel wel nog meer dan 2/3 van de Baltische Zee bevroren en liggen er tientallen vrachtschepen vast te wachten op ijsbrekers. Begin vorige week heb ik trouwens weer eens zo'n typisch winters gekke Caro-momentje gehad. Het was heel koud (rond -24) en ik was onderweg naar de yoga toen het begon te ijzelen. Het leek wel alsof er duizenden diamantvlokken uit de hemel vielen. Overal zag je alleen maar glinsters en glimmertjes, heel bijzonder en magisch! Bling bling Riga dus... Hier noemen ze dat echter "black ice", omdat het heel gevaarlijk en verraderlijk is. Nu weet ik dus ook waarom! De ondergrond wordt nl. een grote gladde ijsspiegel. Ik liep natuurlijk als zo'n soort van klein kind "oh, ah, wow, wat mooi en bijzonder!" over straat, niet kijkende waar ik mijn voeten neerzette. En toen gebeurde het: jawel lieve mensen, een heus Bambi-moment! Ik probeerde me nog staande te houden (wat er hilarisch moet hebben uitgezien, daar ik wel een halve minuut probeerde overeind te blijven en van links/rechts/voor/achter en vice versa gleed), maar daar ging ik uiteindelijk: volledig gestrekt op mijn plaat! Voor diegene die mij goed kent: het enige wat ik dus kon doen, was heel hard lachen (ook al had ik me toch stiekum wel een beetje pijn gedaan)! Ik geloof dat de plaatselijke orthopeed hier een hele goeie cent verdient gedurende de wintermaanden, dus maybe moet ik mijn droom om tropenarts te worden nog maar eens herzien ;)!
Anyways, afgelopen week had ik een heftige studieweek met maar liefst 4 toetsen en heel veel lessen. Ik heb hard gestudeerd en denk eigenlijk dat ik de meeste toetsen wel gehaald heb. Al was dat bij Medical Chemistry (scheikunde) ook niet zo heel lastig, gezien wij een leraar hebben die tijdens het colloqium een half uur lang het klaslokaal verlaat en je daarnaast helpt als je een uitwerking verkeerd hebt opgeschreven :). Apart systeem hier...
Verder heb ik tussendoor veel gesport ter ontspanning/afleiding (zeker met zoveel stress is de verleiding om te roken soms toch nog aanwezig en dan kun je maar beter even je gedachten verzetten en wat nuttigs/gezonds gaan doen). Btw, ik heb gisterenochtend voor het eerst hier een spinningles bijgewoond (zo lekker en kicken, maar heb nu wel wat zadelpijn omdat ik al zo lang niet meer gefietst had..). Het niveau van de lessen bij deze sportschool ligt erg hoog: ze geven allemaal professioneel les, maar dat kan ook niet anders met een voormalig Bodybuilding Mister Universe 2009 als mede-eigenaar... De yoga leraar is helemaal een aparte: die komt dagelijks "oben ohne" (vrij vertaald: half nakend alleen in een dunne harembroek en slippers) op zijn mountainbike aangefietst bij temperaturen van min 20! Ik heb hem ook al in de stad zien hardlopen in alleen maar een korte broek! Sommige mensen zijn gewoon heel warmbloedig zullen we maar zeggen ;)... Dapper, maar wel een beetje gek hoor! Ik geloof dat ik ter plaatse van onderkoeling zou sterven...
De sportschool is naast alle zalen met uitgebreide apparatuur en verschillende lessen ook voorzien van diverse sauna's, solaria en nette douches/kleedlokalen. Je kunt er dus een hele beautymiddag van maken als je zou willen. Ga ik vandaag dan ook doen: eerst een uur Yoga, dan een uur Tai Chi/Dao en dan even lekker in de sauna bijkomen.
Sociaal gezien loopt het hier ook wel lekker, al heb ik nog niet echt zin/behoefte/tijd om heftig te gaan stappen. De feestjes bij studiegenoten zijn nl. net zo gezellig. Zo hebben we hier bij mij al een pancake-party georganiseerd en vorige week hadden we een international party bij een klasgenootje thuis. De bedoeling was dat iedereen iets speciaals van zijn/haar land zou maken en mee zou nemen. Erg leuk en lekker idee, zeker met zoveel verschillende nationaliteiten!
Ook is er een soort van Nederland club waar maandelijks een borrel georganiseerd wordt. Ik heb van de week een uitnodiging ontvangen en ga er de 18e voor het eerst heen. Wordt vast heel gezellig, verheug me nu al! Het gezelschap is heel gemeleerd en varierend van 30-70+ jaar oud (veel zakenmensen, geloof ik). I will keep you updated!
Graag wil ik voordat ik deze mail afrond, de mensen thuis onwijs bedanken voor hun steun en medeleven de afgelopen tijd. In het bijzonder betreffende de dingen die ik de afgelopen weken van jullie per post heb mogen ontvangen waardeer ik enorm! Helemaal het verrassingspakket met lekkers uit Nederland was een schot in de roos! Just give me a stroopwafel/dropje and I'm in heaven :)!!
Uiteraard blijf ik heel erg benieuwd naar jullie verhalen, dus please keep in touch!
Voor de mensen die Carnaval gaan vieren: unne hiele gooie vasteloavend en neet te laat en te zaat ;)!

Dikke poenen en knuffels (voor mens en dier) uit Riga!

xxx

  • 05 Maart 2011 - 10:01

    Mam:

    lieve caro,
    dat was weer een heel verhaal, maar erg leuk en spannend geschreven, je moet het gewoon uitlezen. Wat de stroopwafel/dropje betreft, dat smaakt nog veel beter als je weet wie dat gestuurd heeft, want dat is nl het belangsrijkste, very sweet ...... !!!
    p.s. de handschoen die Nora opgegeten heeft is er nog niet uitgekomen, dus ga ik nu even de tuin inspecteren, het was een roze leren handschoen, Liefs van mesn en dier van het boomloze Oranjeplein dikke zoen xxx

  • 05 Maart 2011 - 20:23

    Ineke:

    Hoi Caro!
    Wat leuk om even weer een update van je te mogen lezen! Ik weet helemaal hoe je je voelt, ik vraag ook altijd om stroopwafels & drop!! Mijn broer heeft afgelopen weekend 2 zakken meegenomen en 2 bussen oplosthee (van Zonnatura, ben ik helemaal verslaafd aan).. heerlijk!!
    Altijd interessant een nieuw land met zn eigen wonderen & gebruiken. Oppassen volgende keer als er bling bling uit de hemel valt.. haha
    Wat goed dat je nog steeds bent gestopt met roken! Ben trots op je, weet je of Fazeela ook gestopt is?? Jullie zouden samen stoppen toch?
    Nou meis, heel veel succes met de studies en keep in touch!

    Dikke knuffel xx

  • 06 Maart 2011 - 19:21

    Mam:

    Lieve Caro,
    Veel succes met de toets anatomie morgen, zal voor je duimen, dikke zoen, huize oranjeplein 95 met alle aanhang xxx

  • 07 Maart 2011 - 14:28

    Mam:

    Hopelijk anatomie goed verlopen???
    liefs van het thuisfront xxx

  • 08 Maart 2011 - 14:19

    Riekelt & Co:

    Hey Caro,
    Wat apart dat het daar nog zo koud is, hier hebben we al bijna lente-achtige temperaturen.
    Vir kinne dich es sjtekbroet opsjikke mèr been bang dat t hael is ie 't dao aonkump! ;)
    Veel plezier bij de borrel en succes verder met de studie.
    Gegroet,
    Riekelt & Co

  • 09 Maart 2011 - 15:09

    Mam:

    Lieve Caro,
    Carnaval weer uit het land, al kijken nog een aantal mensen wat wazig de wereld in. De carnavalsvierders hebben wel mooi weer gehad, want nu is het miezerig en een koude wind.
    Nog altijd geen handschoen bij Nora gevonden, nu heeft ze weer een stok opgegeten, en is daar razend snel mee, ook lag er ergens een oud broodje, ook dat verdween, voordat ik het kon zien, het is en blijft een Vrete-beest. Niet te geloven, ze rent en springt weer, en denkt dat ze nog een jonkie is.
    Liefs van de beestenbende van het Oranjeplein waf woef en wuf xxx

  • 13 Maart 2011 - 09:28

    Mam:

    lieve caro,
    je hebt niet veel reactie ontvangen, zal straks wat leuks schrijven,
    liefs,
    modertje

  • 13 Maart 2011 - 10:33

    Mams:

    Ha die Caro,
    Daar ben ik weer, ga zo meeteen met de 3 honden en met Mischa naar de St. Pietersberg en weer op speurtocht naar de opgegeten handschoen (roze) door de stoute Nora. Daar is Mischa al dus ga ik nu, inmiddels heeft Nora ook nog wat stokken erachteraan gegooid, opgegeten bedoel ik. Zij is onverbeterlijk en heeft zo,n voedselneid, niet te geloven, als ze haar eten krijgt, moet ik haar buiten zetten, anders eet ze ook de bakjes met inhoud op van Louistje en Lara. Ze blaft voortdurend en heel dwingend, en begint daar zo om half 5 al mee. Dat houdt ze vol totdat Mevrouw haar bakje met voer krijgt. Ze springt ook tegen de deuren, en volgens mij heeft ze een verjongingskuur ondergaan of en heeft ze het voorjaar in de kop (en Kont) ze ruikt aan alle honden en doet alsof ze heel jong is. Als je het ziet niet te geloven en dat nadat ze zo goed als dood was. Dank zij jouw enorme inspanning en die van Giora is ze weer zo goed geworden, zal daar eeuwig dankbaar voor zijn. Verder heel fijne en productieve zondag en heel veel liefs en dikke zoen,
    mams xxx

  • 16 Maart 2011 - 11:50

    Mams:

    Lieve Carootje,
    Hier het vervolg van de zoektocht naar de handschoen, het lijkt wel een thriller: Niet gevonden, er waren te veel hoopjes overal, gisteren nog achter Nora aangehold in het Stadspark Maastricht, waarbij ik midden in de eendenpoep belandde, op zoek naar de handschoen, daarna op zoek naar de 3 mannetjes op het bankje, niet gevonden, jou gebeld, waarna ik 1 minuut later telefoon kreeg en mij meldde met mams, maar jij was het niet het was iemand anders, die waarschijnlijk dacht dat hij verkeerd verbonden was, maar dat was niet zo, heel leuk gesprek gehad, tijdens de parkwandeling. Nora (hond) deed alsof het stadspark van haar was en blafte tegen iedere eend en gans. Een gans werd zo boos dat ie achter mij aankwam en gezien ik al een keer in mijn kuit door een boze haan gebeten ben, was ik hartstikke bang en rende hard weg, met mijn strompelknie. Zie je het al voor je ? inmiddels lekker doorkeuvelen aan de telfoon, zag ik toen ineens Marij Swaen op de fiets die meteen afstapte en moest toen noodgedwongen de telefoon afbreken, jij weet wel wie het was, want je werd er helemaal blij van. Thuis gaf ik Nora een pensstaafje, die door haar hebberigheid mij in mijn middelvinger beet, re. hand, die nu blauw en dik is en pijnlijk, moeilijk met masseren. Tot overmaat van ramp hebben de 3 honden daarna in de tuin een vuilnisemmer omgegooid en alle troep door de tuin versleept, wat een ravage.
    Het was me het dagje wel. Maar ja toen belde het verhuisbedrijf nog of we al deze wekk konden verhuizen. \ik heb nog tot en met zaterdag patienten.
    Dit gaat nu a.s. dinsdag gebeuren en zij zetten de spullen donderdag in Spanje. Wij tot vrijdagmorgen in een leeg huis. Hondjes bij Mischa. Dus alles gaat anders dan de planning was, zo gaat het nu eenmaal in het leven. Er gebeuren dingen die je niet in de hand hebt, maar voor alles is ook weer een oplossing, dat zie je wel.
    Een heel verhaal, veel liefs dikke zoen,
    Mams

  • 21 Maart 2011 - 22:22

    Thu Ken:

    Hoi Caroline,

    Time flies when you are having fun...
    Wat een avontuur, vind het super leuk voor je dat je deze grote stap hebt durven nemen richting je droombaan!
    Veel succes en plezier.

    Groetjes,
    Thu Ken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Spontane, sociale wereldburger gaat haar droom eindelijk waarmaken in Riga!

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 1095
Totaal aantal bezoekers 51894

Voorgaande reizen:

23 November 2009 - 07 Mei 2010

Around the world in 166 days!

13 December 2010 - 30 November -0001

Study Medicine @ RSU

01 April 2014 - 30 November -0001

Medizin studieren in Bayern, jawohl!

Landen bezocht: