Jetzt geht's erst richtig los! - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu Jetzt geht's erst richtig los! - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu

Jetzt geht's erst richtig los!

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

12 Februari 2011 | Letland, Riga

Hallo lieve mensen!

How is life daar bij jullie? Ik hoop goed en ben erg benieuwd wat iedereen zoal bezighoudt lately...
Inmiddels ben ik goed en wel gesetteld in mijn nieuwe huisje en alweer twee weken bezig met geneeskunde, dus het is weer eens tijd voor een update, dacht ik zo...
In totaal zijn er dit semester 83 internationale studenten aan RSU begonnen met geneeskunde. De overgrote meerderheid is Duits en Zweeds. In mijn klasje zitten 10 mensen waarvan de helft Duits is. Iedereen is tot nu toe heel aardig, behulpzaam en sociaal. Gisteren heb ik al een eerste party bijgewoond, erg gezellie en behoorlijk laat (en nee, ditmaal niet zaat, Caro zat braaf aan de O-Saft, zoals de Duitsers dat zo schattig noemen ;)). Btw, ik ben erg trots op het feit dat ik de verleiding om te roken wederom heb kunnen weerstaan. Ik ben nu al 1,5 maand rookvrij (applausje voor mezelf :)!!)!
Er zullen vast nog veel meer feestjes volgen, daar de studenten hier duidelijk wel voor in zijn :)... Misch bro', maybe eens richting Riga komen voor een vette house/techno-party?! Er zijn hier veel clubs en bars waar bijna iedere avond wel wat te doen is. Aanstaande maandag wordt helemaal speciaal daar onze enige echte eigen Armin van Buuren hier in de bekende Club Essential komt draaien (in het kader van een Valentine Party, cool eh?!) :). Dat voor zover het sociale gebeuren. Nu even over naar het serieuze werk:
De lesstof is ontzettend veel, het tempo ligt heel hoog en de leraren/profs zijn daarnaast soms slecht te verstaan, wat het volgen van de lessen/colleges nog lastiger maakt. Maandag a.s. hebben we onze eerste toets anatomie al, dus dit weekend wordt hard blokken (fingers crossed, please!). Ook apart is dat je in sommige gebouwen/ruimtes (zoals het Anatomic Theatre, een immens akelig Dr. Frankenstein gebouw waar o.a. Anatomie en Cel Biologie wordt gegeven) niet binnen mag zonder je laboratorium jas aan. Daarnaast zijn alle lessen en colleges verplicht en wordt je aanwezigheid gecontroleerd. Zolang je braaf alle lessen volgt, onwijs hard studeert en je goed voorbereidt, is er niet aan het handje, maar oh wee degene die dat niet regelmatig doet...
Wat betreft m'n huisje: mijn appartement ligt direct aan het Kronvalda park in de Embassy Area waar zich de meeste Jugendstil huizen bevinden. Winkels, centrum en ov allemaal op loopafstand, heel fijn. Inmiddels heb ik de meest belangrijke zaken (nieuwe wasmachine en koelkast, internet, bankrekening, ov/studentenpas, Lets tel.nr., etc.) geregeld. De spullen van de vorige bewoner zijn ook weg, dus nu begin ik me langzaamaan meer thuis te voelen hier. Het enige wat nog ontbreekt, zijn mijn poessiemannen die ik heel erg mis... :(
Gezondheidstechnisch gaat het gelukkig iedere dag wat beter, al ben ik nog steeds erg moe en futloos en blijft de hoofdpijn (net als de vorige keren) hinderlijk en lang aanwezig. De zoektocht naar een goede specialist voor behandeling van die nare SA infectie en de nasleep ervan heb ik inmiddels (7 artsen, een batterij aan medicatie en meer dan 250 Latsjes verder) gestaakt. Mijn arme levertje draait chronisch overuren na zoveel verschillende soorten medicatie (inmiddels ben ik bezig met de 3e antibioticakuur, nu wekelijks in pijnlijke injectievorm als depot wordt toegediend), maar dat terzijde... Mijn laatste bezoek was van de week bij een professor in de stomatology, die mij aanraadde slaaptabletten te slikken als ik niet kan slapen van de hoofdpijn. Voor medische zaken kan men dus duidelijk toch beter in Nederland zijn.. ;)
Verder is het wel nog steeds erg wennen hier, daar de meeste zaken toch echt heel anders gaan en geregeld worden vergeleken bij ons. Je kunt nog goed merken dat ik in een oud sovjet land woon. Bij een kliniek maak je bijvoorbeeld geen afspraak van tevoren, maar je gaat er gewoon heen, sluit achterin de rij aan en dan maar wachten totdat je aan de beurt bent (uiteraard wel eerst betalen!). Wanneer je hier iets officieels wilt regelen, dan moet je ook een hele papierwinkel invullen en zo kan ik nog wel even doorgaan... Voor snelle westerse mensen soms ietwat frustrerend (je geduld wordt stevig op de proef gesteld hier).
Wat betreft het weer: het is nog steeds volop winter hier met veel sneeuw en temperaturen ver onder het vriespunt. Hardlopen buiten is dus nog niet mogelijk helaas, daarom ben ik tussen de bedrijven door op zoek naar een fijne sportschool in de buurt. Vandaag heb ik mijn eerste proefles hata yoga, een uur fitness en aansluitend een rondje sauna gedaan. Wat deed dat goed, zeg!
Nu is het alweer bijna bedtijd, dus ik ga jullie het allerbeste voor toewensen. Weet dat ik veel aan iedereen denk, jullie onwijs mis en uiteraard ook erg benieuwd ben naar jullie verhalen! Please keep in touch!

Heel veel liefs en dikke knuffels,

Caro xx

PS: alvast voor aanstaande maandag: Happy Valentine! :)

• 12 Februari 2011 - 21:58

Mam:

Lieve Caro,
    Wat schrijf je toch boeiend, je ziet het allemaal zo voor je. Wens je voor vanavond welterusten en nog veel energie over om morgen te studeren.
    Liefs en dikke zoen,
    Mams en de rest van ons

• 13 Februari 2011 - 01:14

Thanks X The Update :

Hey Caro, thanks for the update, its always good to hear news from you, have a good week, oscar :)

• 13 Februari 2011 - 08:05

Ellen:

Hey lief! Spannend allemaal! Wat goed dat je al een eigen huisje hebt gevonden, kun je je lekker gaan settelen. Klinkt allemaal erg ouderwets en aan regeltjes gebonden :-) maar ach, alles went! En je weet waar je het voor doet! Veel beterschap en tot pasen! Dikke x Elke

• 13 Februari 2011 - 09:47

Mischa:

Aangemeld :)

• 14 Februari 2011 - 07:40

Mam:

Hoi Carolientje,
    pretige Valentijnsdag en heel veel succes met je toets anatomie,
    liefs,
    Oranjeplein 95 dikke kus

• 14 Februari 2011 - 08:27

Paps:

Hey lieve dochter!
    Ook van mij veel succes voor de toets van vandaag, als ik goed begrepen heb, je eerste in Riga! En nog heel veel mooie uren, dagen, weken, maanden ..... in je fijne huis aan het park!
    Paps

• 22 Februari 2011 - 09:03

Naomi:

Hey Vrouwke,

Ben toch mr eens op zoek gegaan naar je reisverslag(en). Misschien ben ik 'n beetje bleu, mr kon me voor de geest halen dat ik vroeger zo'n automatische e-mail met link kreeg als je een nieuw reisverslag had geupload. Enfin, mag de pret niet drukken... ik heb je toch gevonden.
    Leuk jouw verslag. Kan ik een beetje inbeelden hoe je leeft en beweegt in Riga. Hoop dat je toets goed is verlopen en nog een verlate Valentijnkus van mij.

YOMM xxx Nan