Bye-bye winter.. Hello Spring! - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu Bye-bye winter.. Hello Spring! - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu

Bye-bye winter.. Hello Spring!

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

14 April 2011 | Letland, Riga

Sveiki lieve mensen,

Hoe staat het leventje daar in het zonnige zuiden? Ik hoop goed!
Hier in Letland begint de winter eindelijk plaats te maken voor de lente. Mens, dier en natuur ontwaken langzaam uit hun diepe, lange winterslaap. Sneeuw en ijs verdwijnen in een rap tempo voor de zon, waardoor eindelijk de grond weer zichtbaar wordt.
Helaas heb ik persoonlijk nog niet zo heel veel van de lente kunnen genieten, daar de studiedruk alleen maar lijkt toe te nemen. Ik heb wekelijks minimaal 2 tentamens en daarnaast veel opdrachten en practica. Gelukkig heeft het harde werken ook wat opgeleverd: ik heb namelijk tot nu toe alles gehaald :)! Mijn respect voor de mensen werkzaam in de geneeskunde was al heel diep, maar is nu nog veel meer toegenomen doordat ik zelf aan den lijve mag ondervinden hoe hard je ervoor moet studeren! Naast wat sporten, boodschappen doen en af en toe een afspraak om samen te eten met nieuwe vrienden/kennissen, bestaan de dagen vooral uit studeren, slapen, eten en uni (colleges/practica).
Wel ben ik afgelopen weekend een dagje op en neer naar Tallinn (hoofdstad van Estland) geweest met wat mensen van de uni. Dat was erg fijn al was het een hele trip om daar te komen (in totaal meer dan 700 km afgelegd die dag!). De weg erheen gaat voor een groot deel langs de kust die werkelijk prachtig is, heel dunbevolkt met veel bossen die reiken tot aan het strand. De zee is deels nog bevroren, dus dat ziet er echt bizar uit! Het was heel fijn om even buiten de 24/7 herrie en hectiek van de stad te zijn.
Tallinn zelf is een hele knusse stad met circa 400.00 inwoners (vergeleken bij Riga een kleine stad) en een heel gezellig oud centrum (ommuurd door een eeuwenoude stadswal) met leuke geplaveide straatjes, mooie veelal oude gebouwen, interessante musea en heel veel knusse restaurantjes. Het nieuwe, moderne gedeelte vlakbij de grote haven staat in schril contrast met het oude centrum, maar is zeker ook het bezichtigen waard. Daarnaast is Tallinn cultuurstad 2011, dus dat maakte het bezoek extra speciaal. We hadden onwijs geluk met het weer: het was heel zonnig die dag, dus de terrassen op het plein in de binnenstad zaten propvol! Heel fijn om te zien na zo'n lange en strenge winter :). En een hele welkome afwisseling na zo veel studeren en zo weinig vrije tijd.
Ik tel de dagen tot aan Pasen waar ik maar liefst 4 hele dagen vrij heb en even op en neer naar huis vlieg. Ik verheug me onwijs op het weerzien met mijn dierbare familie en vrienden :). Al zal het toch best vreemd zijn want er is veel veranderd in een korte tijd. Mama verhuisd naar Spanje, geen doggies meer thuis, Caro H. vertrokken naar Maputo, Mischa in mijn oude huisje... Daarnaast heb ik veel afspraken op de agenda staan, dus dat wordt veel racen en weinig uitrusten. Bij deze verontschuldig ik me graag alvast bij de mensen met wie ik de komende Paasdagen niet zal kunnen meeten vanwege tijdgebrek. Maar dat maak ik dubbel en dwars goed in de zomer wanneer ik 2 maanden vakantie heb. Uiteraard zijn jullie ook te allen tijde van harte welkom bij mij in Riga! Als je tijdig boekt bij Ryanair, kun je heel goedkoop op en neer vliegen van bijv. Weeze of Charleroi (zeker als je alleen handbagage bij je hebt).
Zo lieve mensen, ik heb jullie weer wat bijgepraat over mijn leventje alhier. Ik word er echter ook blij van om af en toe van jullie te vernemen hoe het jullie zo is vergaan de afgelopen weken. Take care, stay happy and healthy and please do keep in touch (via skype/mail)!

Dikke knuffels uit Riga!

xx Caro

  • 14 April 2011 - 10:46

    Mam:

    lieve Carootje,
    een heel verhaal weer, maar zeer begrijpelijk en goed geschreven. Hier in Javea is het warm en zit nu naar de palmen te kijken, wel een verschil met Riga denk ik. Hondjes aan de voeten en even uitrusten van t sjouwen, at is verhuizen een klus, had ik nooit gedacht, een heel leven meegesleept naar Spanje en nu veel wegdoen maar gelukkig wel voor een goed doel,het dierenasiel APASA.
    Heel veel liefs en dikke zoen en ook heel veel liefs en groetjes aan je weet wel wie ????!!! xxxxx

  • 14 April 2011 - 11:59

    Marjo Roermond:

    Lieve Caro,

    ik vond het heel leuk dat ik je gisteren toevallig even telefonisch kon spreken toen ik bij oma was.
    Ik kan me voorstellen dat, zeker als je contact hebt met iemand uit ons zonnige zuid-limburg, heimwee toch gaat opspelen. Ook het temperatuurverschil zal behoorlijk wennen zijn want wij hebben al dagen gehad waarbij we ons door de zon hebben kunnen laten verwarmen en dus verwennen. Waar jij bent betekent de lente waarschijnlijk net iets rond de 0 graden? Dat denk ik tenminste omdat je gisteren vertelde dat het nog altijd vriest daar brrrr....
    Niets voor mij als doorgewinterde koukleum! Maar ja, zoals je al zei: je moet er iets voor over hebben.
    Reuze knap dat je gestopt bent met roken; ik weet niet hoe de sigarettenprijzen daar zijn maar hier is het weer duurder geworden. Nou ja, ergens moet het geld toch heen zullen we maar zeggen hé! Onzin natuurlijk want er zijn zat belangrijkere dingen die het geld waard zijn. Maar ja....
    Ik vind het heel leuk om jouw verslagen te lezen en een indruk te krijgen van jouw nieuwe leven. Ik wens je nog heel veel succes met de " inburgering " en de studie en hoop je snel weer eens te zien / horen. Welke Paasdag ben je bij oma?
    Misschien vind je het leuk als ik dan ook kom? Hoor het wel van jou of oma.

    Heel veel liefs van Marjo


  • 14 April 2011 - 13:28

    Thu Xuan:

    Hallo Caroline,
    Ik vond het erg leuk om je verhaal te lezen. Je schrijft het namelijk erg levendig en leuk.
    Heel goed te horen dat je al je tentamens hebt gehaald, maar kan me goed indenken dat het erg zwaar is zeker als de studiedruk alleen maar toeneemt. Vind het erg knap van je dat je deze opleiding bent gaan volgen. Verder is het goed om te horen dat je ondanks alle drukte toch af en toe eens lekker kunt genieten en leuke dingen meemaakt.
    Wens je alvast heel fijne paasdagen en heel veel succes met alle komende tentamens. Hoop dat je als je weer in Maastricht bent lekker een paar dagjes kunt genieten van al het moois hier.
    Ik kijk alvast uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes,
    Thu Xuan

  • 14 April 2011 - 20:59

    Paps:

    Hallo, lieve dochter!
    Heel leuk om weer eens zo'n spannend verhaal van je te lezen en nog leuker om te horen dat je hele zwoegen en zweten niet voor niets is geweest en dat je je tentamens tot nu toe hebt gehaald!
    Proficiat met deze prestatie en dat je blijkbaar nog steeds het nietrokerspad bewandeld vind ik ronduit geweldig!!!
    Ben zelf ook tamelijk aan het zwoegen momenteel, maar volgende week zal ik dan in Maastricht zijn en dan zien en spreken we elkaar hopelijk?!
    Liefs van
    Paps


  • 15 April 2011 - 09:03

    Naomi:

    Hey Vrouwke,

    Toppie dat je je tentamens hebt gehaald. Jouw studie vergt de nodige inspanning, zo lees ik uit jouw verhaal. Leuk om te horen dat je al de nodige contacten hebt gelegd in Riga. Kan me voorstellen dat het in het prille begin vrij "eenzaam" was.
    Tegen de zomertijd wil ik wel weer eens jouw leuke snoet zien. Mis je, vrouwke.

    Tot gauw maar weer!

    xxx Nan

  • 17 April 2011 - 12:06

    Maarten:

    Klinkt goed Caroline! En Tallinn is idd ook top! Have fun!

  • 18 April 2011 - 13:47

    Mam:

    Lieve Carootje,
    Wat erg dat je nu ziek bent, vind het heel treurig je zo in dat bed te zien liggen. Hoop dat je heel snel weer beter ben, en maak je geen zorgen om de lijken tijdens de sectie, want die kun je niet meer aansteken, die zijn nl al dood. Een momd op mond beademing van een dummie kan ook niet echt kwaad, wordt toch zeker goed schoon gepoetst. !! Heel veel beterschap en liefs,
    de Spanjaarden

  • 18 April 2011 - 15:23

    Roland:

    Hoi Caroline!

    Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je tentames, knap hoor dat het je lukt.
    Ik had van oma vernomen dat er een heel aantal mensen de studie hebben opgegeven, dat zegt nogal wat.
    Ik hoorde ook verhalen over lijken, brrr... niks voor mij.
    Ik zag dat het in Riga ook warmer geworden is.
    Hier in Maastricht is het gewoon zomer, bijna iedere dag veel zon (regen, wat was dat ook alweer?) want het is al wekenlang kurkdroog.
    Ook deze week staat er dagelijks 25 graden op het programma, vrijdag en zaterdag misschien nog een graadje meer en dat zul jij vast echt niet erg vinden als je een bliksembezoek brengt aan Limburg.
    Misschien met de Paasdagen zelf ietsje minder warm maar nog steeds aangenaam.
    Ik begrijp uit het vorige bericht dat je momenteel ziekjes bent, dan wens ik je veel beterschap toe, hopelijk ben je weer helemaal fit als je het uitstapje naar Nederland maakt.

    Groetjes, Roland ;)

  • 19 April 2011 - 17:20

    Berber:

    Leuk om jou verhaal weer te lezen !
    Ik zie je morgen & kletsen we even bij .

    Liefs, Berber

  • 21 April 2011 - 08:17

    Caroline Hermans:

    Hi meisje!
    Gefeliciteerd met de superresultaten!
    Heel fijn paasweekend!
    Dikke kus, Caroline

  • 25 April 2011 - 13:38

    Mr Eagle:

    Hey caroline!
    Goed bezig! Talinn is echt mooi, gave terrasjes in zo'n middeleeuwse stad, we zijn toen met de boot v helsinki gegaan,was heel leuk.bij mijn pa is de sneeuw ook bijna weg :) was laatst even hier, dat was best goed. Vrijdag heb ik examen en presentatie 6sigma , naast al t andere, daarna even rustiger. Half mei ga ik met mn zussie naar Rome, nog nooit geweest!dit weekend met Inés nr alkmaar geweest, met vrienden bootjes gehuurd,beetje door de bloemenvelden en tussen de molens dobberen, bbq,was super. Veel plezier in nl nog!speak soon!

  • 29 April 2011 - 14:22

    Mam:

    Heye, daar ben ik weer, leuk feest gehad in Riga voor Koninginnedag?
    ben benieuwd. Hier nog veel werk, met allerlei klussenmensen, vandaag heb ik de boerenbond in Javea gezien, heel simpel maar wel heel leuk, echt Spanje, kliefs en tot skype,
    Katja en Monique en de beestenbende XXXXXXX

  • 04 Mei 2011 - 13:14

    José:

    Hoi Caroline,, hier ben ik weer eens, ik vond het harstikke leuk dat ik je weer eens gezien had voor de pasen, ik heb veel bewondering voor je wat je al gedaan hebt en nog moet doen geweldig,, je moet maar denken zonder inspanning bereik je niks,, maar jij gaat het zeker en wel lukken,,, heel veel lieve groetjes en tot weerziens !!! José

  • 04 Mei 2011 - 13:14

    José:

    Hoi Caroline,, hier ben ik weer eens, ik vond het harstikke leuk dat ik je weer eens gezien had voor de pasen, ik heb veel bewondering voor je wat je al gedaan hebt en nog moet doen geweldig,, je moet maar denken zonder inspanning bereik je niks,, maar jij gaat het zeker en wel lukken,,, heel veel lieve groetjes en tot weerziens !!! José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Spontane, sociale wereldburger gaat haar droom eindelijk waarmaken in Riga!

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 51904

Voorgaande reizen:

23 November 2009 - 07 Mei 2010

Around the world in 166 days!

13 December 2010 - 30 November -0001

Study Medicine @ RSU

01 April 2014 - 30 November -0001

Medizin studieren in Bayern, jawohl!

Landen bezocht: