Muchos besos de Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu Muchos besos de Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu

Muchos besos de Cusco!

Door: Carolina

Blijf op de hoogte en volg Caroline

23 Maart 2010 | Peru, Cusco

Hola, buenas dias mi amigos!

Hoe staat het leven daar bij jullie? Ik hoop alles ok! Ik heb vernomen dat de lente al is aangebroken, dus de donkere, winterse dagen nemen lagzaam af om plaats te maken voor een lekker lentezonnetje :).
Inmiddels ben ik alweer twee weken onderweg in het prachtige en indrukwekkende Peru, dus het wordt de hoogste tijd voor een uitgebreide update.
Na de hoofdstad Lima ben ik met het nieuwe groepje langs de dorre en droge kust doorgereisd naar het plaatsje Pisco. Pisco is nog niet zo lang geleden getroffen door een grote aardeving (schijn hier in Zuid Amerika wel vaker voor te komen, zoals jullie weten), dus de stad was nog in wederopbouw (letterlijk bijna de helft van de stad lag in puin, afschuwelijk om te zien).
In de ochtend hebben we met een speedboot de Ballestas Islands bezocht. Op deze eilanden leven alleen maar dieren te wete m.n: zeeleeuwen, pelicanen, pinguins en andere vogels. Er waren zoveel vogels dat er zelfs eentje op mijn arm gepoeperd heeft! Schijnt good luck te brengen, dus ik was heel erg verheugd ;)! De zeeleeuwen hadden allemaal net jongen gekregen, dus het was een drukte van heb ik jou daar op die eilanden. Al die kleine beestjes probeerden tegelijk het water in te gaan, wat erg grappig was om te zien te te horen (het kabaal lijkt het meeste op een zwembad vol met duizenden, kleine, gillende kids). Daarna door naar Oase van Huacachina waar we met een sandbuggy door de immens grote zandduinen zijn gecrosst om te gaan sandboarden. Supergaaf! Daarna zijn we naar een Pisco destilleerderij gegaan en hebben daar vanalles en nog wat aan locale booze mogen proberen. Een beetje tipsy met de bus richting Nazca, dat bekend staat om de immense Nazca lijnen in de aarde. De lijnen zijn perfect getrokken en soms wel kilometers lang. Ook kun je vanuit de lucht allerlei verschillende afbeeldingen zien van vogels, insecten en andere dieren. Er zijn verschillende theorieen over deze lijnen, maar daar moeten jullie je zelf maar even verder in verdiepen, mocht je interesse hebben...
In Nazca zijn er naast de lijnen ook opgravingen van mummies te zien (heel griezelig) en zijn er verschillende aquaducten te bewonderen (allemaal pre-Inca, erg indrukwekkend).
Na Nazca zijn we doorgereisd naar de leuke plaats Arequipa (op 2325 m. hoogte gelegen) dat omgeven wordt door immense vulcanen van het Andes gebergte. Helaas heb ik behalve het oude centrum en het mooie Santa Catalina klooster, weinig van de stad gezien, daar ik was geveld door een hevige darminfectie. Twee dagen later in het nog mooiere en groene Colca Canon is de arts moeten komen, omdat ik echt behoorlijk beroerd was (heftige dehli belly and bombay bombs, koorts, buikkrampen en uitdrogingsverschijnselen). Gelukkig heeft de arts me meteen een spuit gezet en medicatie gegeven.
In de ochtend ben ik (beroerd en wel) weer mee doorgereisd en hebben we naar de indrukwekkende, gigagrote Condors gekeken die vanuit de groene vallei 1200 m. onder ons omhoog vliegen door de Colca Canon. De weg terug naar Arequipa was niet zo fijn, daar ik om de 20 min. uit de bus moest rennen op zoek naar een plee (soms letterlijk alleen maa een gat in de grond in de middle of nowhere!). Details zal ik jullie besparen...
Via Arequipa zijn we met het vliegtuig naar het prachtige oude Cusco gevlogen, alwaar we ons hebben voorbereid op onze drie-daagse hikingtocht over de Lares trail. Helaas is Machu Picchu nog steeds niet open voor bezoekers (te gevaarlijk), dus hebben we een alternatieve route aangeboden gekregen. De reis naar Lares town (begin van de trekkingtocht) was geweldig en verliep via Sacred Valey. Op weg naar deze Sacred Valley zijn we o.a. gestopt bij een oud Inca tempelcomplex. Daarnaast hebben we een heel bijzonder Inca terrassencomplex en Inca zoutmijnen bekeken (ook in de berg ingebouwd in de vorm van terrassen).
Het is erg indrukwekkend om te zien hoe ingenieus de Inca's waren op het gebied van o.a. landbouw, astrologie en architectuur (terwijl wij nog lekker simpeltjes in de middeleeuwen leefden, was hun beschaving erg hoog ontwikkeld).
Na de nacht te hebben doorgebracht in Sacred Valley, zijn we de volgende ochtend in alle vroegte vertrokken naar Lares Town. De weg erheen was prachtig door het hoge, indrukwekkende Andesgebergte met gletsjers, uitgestrekte weidelanden en immens hoge bergtoppen. In dit hooggebergte leven mensen verspreid in kleine hutjes. Ze leven hier met name van de landbouw en het houden van Lama's en Al Paca's. De mensen zijn echter erg arm en de kinderen veelal ondervoed en slecht verzorgd. Ook spreken ze vrijwel geen Spaans, maar Quechua, waadoor communicatie met mensen van buiten voornamelijk met handen en voeten gaat. Vanuit Lares Town begon onze trip te voet door het hooggebergte naar onze eerste campsite. Die dag hebben we circa 12 km. gelopen, maar door de hoogte (ijle lucht) was het een zware bedoeling. En dan te zien dat onze porters (de mannen die onze bagage en al het eten en kampgerei dragen) als een speer ervandor rennen met 25 kg. op hun rug! Ongelofelijk om te zien! De eerste avond heb ik na het eten naar de sterrenhemel gekeken totdat min ogen er pijn van deden (wel vallende sterren gezien en dus een wens gedaan, ja ja!). Wat een ervaring daar zo hoog in de bergen! Zo voel je je ineens zo klein in dit immense universum... Ook de energie daar is heel erg bijzonder, maar dat kan ik moeilijk uitleggen met woorden, zoiets moet je ondergaan denk ik...
De volgende dag was het zwaarst en zijn we tot 4600 meter geklommen. Maar het uitzicht en de weg erheen was het zwoegen meer dan waard! Wat een energie daar in de bergen! En wat een uitzichten! Ik hoop gauw wat foto's te kunnen laten zien. Onze tweede campsite was in een prachtige vallei met watervallen en een rivier vlak langs de tenten. Ook wederom gletsjers en hoge bergtoppen overal om ons heen. De volgende dag zijn we door bebost gebied terug naar Sacred Valley gelopen en hebben we de nacht in het knusse dorpje Ollantaytambo doorgebracht. Tijdens onze hike hebben we niet zo heel veel Inca ruines gezien, maar in Ollantaytambo is een immens grote Inca tempel gevestigd die ik uiteraard uitgebreid heb bekeken. De volgende dag weer op weg terug naar Cusco. Helaas kregen we onderweg een platte band waardoor we een hele tijd langs de kant van de weg hebben gestaan. Om de tijd te doden, hebben we hints gespeeld, wat erg grappig was voor alle voorbijgangers :)! Nadat de band verwisseld was, zijn we doorgereden naar het zuiden van Cusco, waar we een pre-Inca vestiging en een Sixtijnse kerk hebben bezocht. Daarna terug naar Cusco alwaar ik tot donderdag zal verblijven.
Cusco is een oude Inca vestingstad waar ook duideijk de coloniale invloeden van de Spanjaarden te zien zijn (m.n. aan de prachtige cathedralen en kerken, pleinen met fonteinen, en koloniale woningen met prachtige deuren, balkons en patio's in de oude binnenstad).
De Peruanen zijn erg vriendelijk, maar veelal heel erg arm in dit land (zeker na die vreselijke overstromingen zijn vele mensen hun huizen kwijtgeraakt, waardoor ze nu in een kleine tent moeten leven). Veel kinderen gaan niet naar school, zijn niet gewassen en ondervoed en moeten vanaf kleins af aan al hel hard werken. Er is veel corruptie in dit land en de regering trekt zich weinig aan van mens, dier en natuur (heel veel vervuiling, shocking!). Ook zie je hier veel straathonden. Ik zou ze allemaal wel kunnen meenemen (maar ik doe het niet, beloofd)!
Zo lieve mensen, ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van mijn avonturen (er is vast nog veel meer te vertellen, maar ik kan helaas niet alles onthouden). Graag hoor ik ook van jullie hoe het daar in het verre Europa gaat. Tot die tijd: Hasta luego, los ballos en de groetos vanuit Cusco!

Muchos besos de Carolina! xxx

  • 24 Maart 2010 - 06:28

    Miekje:

    Lieve Carolina,
    Eindelijk weer een bericht van mij. Dank voor al je lieve woorden en kaarten. Ik ben langzaam de draad weer op aan het pakken, wel op een laag pitje en dat gaat. Het huis schiet op en we kunnen over een maand verhuizen...ik verheug me! Denk veel en vaak aan je en verheug me ook op moment je weer te zien! Veel plezier en geniet.
    Dikke knuffels Miek

  • 24 Maart 2010 - 07:57

    Cune:

    Vanavond ga ik alles goed lezen, nu niet heel veel tijd namelijk. Ja, het is nog steeds een raadsel hoe de Nazca lijnen zijn ontstaan.. Wat gaaf dat je die live hebt gezien zeg! Veel plezier nog in Cusco en dank voor sms.XX

  • 24 Maart 2010 - 08:29

    Esther:

    Hee Caro,
    Leuk om weer al je belevenissen te lezen. Hopelijk ben je ook weer helemaal beter?
    Bedankt nog voor je kaartjes, erg lief!! Hier gaat het redelijk, ben idd heel blij dat de lente begint het zou vandaag 20 graden worden!! Ik ben heel druk aan het solliciteren vorige week 2 sollicitatiegesprekken gehad gister 1 en morgen 2. Leer je jezelf goed kennen...
    Veel plezier nog daar en niet meer ziek worden. Nog ff en dan zien we je weer!!!
    Xxx Esther.

  • 24 Maart 2010 - 11:01

    Selma:

    ha seppje, wat heerlijk en wat een gevarieerde dingen die je meemaakt. ik denk dat we nooit meer iets kunnen vertellen waarvan jij kunt zeggen 'oh, dat heb ik nog nooit gedaan/gezien!' Erg leuk en ik geniet met je mee. Hier alles zijn gangetje, kijk erg uit naar dat je weer hier bent, maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou nog niet zo aan voelt! Geniet nog maar lekker daar en je klinkt vol energie, dus ik hoop dat je die ook mee naar huis neemt zodat je ook hier mogelijk je draai weer kan vinden! Nog heel veel plezier en zonneschijn gewenst!
    dikke kus!

  • 24 Maart 2010 - 13:33

    Mam:

    ha die lieve Caro,
    lees straks je verslag, kom juist terug uit het ziekenhuis, en moet nu werken, tot laters, heel veel liefs, dikke poen

  • 24 Maart 2010 - 13:33

    Mam:

    ha die lieve Caro,
    lees straks je verslag, kom juist terug uit het ziekenhuis, en moet nu werken, tot laters, heel veel liefs, dikke poen

  • 24 Maart 2010 - 16:07

    Mam:

    Haai Carootje,
    Wat een verhalen alweer, maar je hebt wel heel wat te vertellen, al lijkt het toilet niets voor mij, zo ergens in een gat, moet je ook nog goed kunnen mikken. Lieve Caro pas goed op jezelf, en tot snel aan de skype. Dikke knuffel, mams en Katja

  • 24 Maart 2010 - 19:39

    Riékelt & Co:

    Beste Caro,
    Wat een lap tekst, maar wel erg leuk om te lezen!
    Hopelijk gaat het qua gezondheid weer wat beter.
    Het weer is hier inderdaad omgeslagen, vandaag zelfs 21 graden geweest.
    Veel plezieros en hasta la vista (of zo iets);)

  • 25 Maart 2010 - 07:21

    Crista:

    Wat een mooi verhaal weer. Ik zie het zo voor me. Ik heb familie in Peru en heb vaak over de plaatsen gehoord die je beschrijft. Ik hoop dat je ondertussen weer beter bent, ziek zijn zo ver van huis is maar niets. Hier is alles goed, alles gaat z'n gangetje. Gelukkig kunnen we weer meer naar buiten, Patrick geniet daar enorm van.
    Veel plezier gewenst op je verdere reis.
    Groetjes van ons drietjes

  • 25 Maart 2010 - 16:16

    Mam:

    Heye,
    Vandaag Titicaca meer, toepasselijke naam als je darmkrampen hebt., mar dat zal nu hopelijk wel over zijn.
    Liefs en dikke knuffel,mams

  • 26 Maart 2010 - 13:06

    Oma:

    lieve, lieve caro,
    heb je verslag gelezen en ben er helemaal ondersteboven van, wat iets moois maak je toch allemaal mee, behalve dat je ziek bent geworden. Ik hoop dat je weer helemaal beter bent en van je dagen wat je nog hebt met volle teugen kunt genieten. Maar wat zal ik weer blij zijn als je weer heelhuids thuisbent. Ben vandaag bij je moeder, lekker gegeten en ga nu met een gevuld maagje weer naar huis toe, zoals gewoonlijk weer in de regen. Dag lieve Caro, tot heel snel, ik mis je nog altijd even erg.
    heel dikke poen, dikke knuffels, oma

  • 26 Maart 2010 - 14:57

    Ineke:

    Mooi hoor. Ben jaloers!! Hopelijk ben je weer helemaal beter. Ik heb me ingeschreven bij het uitzendbureau.. in afwachting nu. Volgende week naar Nl, Oma word 85 jaar! Zin in, iedereen even zien.
    Lekker genieten meid en al die goeie energie maar in de rugzak stoppen en meenemen!
    Ook maar een dikke poen (weet niet wat dat is.. ha ha)

    Ineke

  • 26 Maart 2010 - 19:20

    Agnetha :

    Heej moppie!

    Och germ.. zo verdraaid ellendig voelen en dan óók nog op zo`n gore (gat)toilet!! Zo zie je maar he , hoe verwend wij wel niet zijn! En dan nog wat te zeuren hebben ook :S
    Nou geniet er nog met volle teugen van!! want voor je het weet ben je weer terug hier in het nu nog (weer) koude kikkerlandje.
    Wij zijn blij als we je weer eens zien !
    Dan trekken we een hele dag uit om lekker te chillen en bij te kletsen :)
    Heeel veel liefs xxx
    Uit Valmeer !
    Lik en poot van Skatje ;)

  • 28 Maart 2010 - 13:45

    Ellen:

    Hey lief! Wat een avonturen allemaal, super om te lezen! Bedankt nog voor de leuke kaart, staat op ons dressoir zodat we een beetje kunnen mee genieten. Veel plezier!
    Dikke X Elke

  • 29 Maart 2010 - 07:00

    Marjo (Arke):

    Heej Caro,

    Wat een avonturen weer allemaal. Ik hoop echt dat je weer helemaal opgeknapt bent en weer volop verder geniet. Wellicht is de Lares trail nog indrukwekkender dan Machu Picchu. Deze trail wordt maar weinig aangeboden en is wellicht nog puurder en mooier. Mag binnenkort ook even Zuid Amerika proeven; ga op studiereis naar Brazilië in april. Niet te vergelijken met jou, maar ook leuk.
    Recuerdos y besos, Marjo

  • 29 Maart 2010 - 10:00

    José:

    Hallo Caroline,, wat een prachtige mooie ervaringen heb je weer beleefd alleen jammer dat je zo ziek was, hopelijk is dat weer over, genier er nog mog maar van , want hier is het weer knudde (het weer)verder alles goed veel plezier en de groetjes uit Geulle Piet en José

  • 29 Maart 2010 - 15:48

    Paps:

    Hey, lieve meid!
    Net jouw reisverslag van de Andes-gebergte gelezen, wat een ervaringen, zeg!!! Ben blij, dat je nu ook zo'n beetje een berggeit bent geworden, kunnen we het hier in de Allgäu een klein beetje overdoen?!
    Alleen jammer, dat je zo ziek was en hopelijk is het allang weer over, want dat is inderdaad erg vervelend als je constant naar de wc moet rennen! Oma had dat ook in het ziekenhuis en was erg zwak daardoor, maar is alweer aan het opknappen!
    Mijn laptop was niet in orde, daarom geen geskype helaas de laatste tijd. Hopelijk tot gauw, wil graag je stem weer eens horen!
    Liefs en hele dikke knuffel van Paps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Caroline

Spontane, sociale wereldburger gaat haar droom eindelijk waarmaken in Riga!

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 51880

Voorgaande reizen:

23 November 2009 - 07 Mei 2010

Around the world in 166 days!

13 December 2010 - 30 November -0001

Study Medicine @ RSU

01 April 2014 - 30 November -0001

Medizin studieren in Bayern, jawohl!

Landen bezocht: