I'm coming home.... - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu I'm coming home.... - Reisverslag uit Riga, Letland van Caroline Sepp - WaarBenJij.nu

I'm coming home....

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

04 Juli 2011 | Letland, Riga

Sveiks mani draugi :)!

Alles wel? I hope so! Dit zal voorlopig even mijn laatste update vanuit het hoge noorden zijn, daar ik donderdag a.s. voor de zomervakantie zal afreizen naar het (hopelijk zomerse en zonnige) zuiden. Sinds mijn laatste korte berichtje vanuit Rusland heb ik natuurlijk nog vanalles beleefd waarover ik jullie graag wat meer wil vertellen.
Na mijn examens is Ineke me vanuit London een week komen bezoeken. Dit was zoals vanouds erg gezellig :)! Inekes verjaardag hebben we in stijl gevierd in de Nationale Opera waar we Don Giovani (muziek geschreven door Mozart) hebben gezien. Ook heb ik haar uiteraard het mooie Riga laten zien en hebben we heerlijk genoten van spijs en drank op de verschillende terrassen die Riga rijk is tijdens de zomermaanden.
Op maandagochtend zijn we in alle vroegte vertrokken voor onze korte midweek naar St. Petersburg. Deze grote stad (> 8 milj. inw.) is erg indrukwekkend met haar immens grote bouwwerken (enorme paleizen, pleinen, parken vaak met allerlei waterpartijen, kerken en lange straten met enorme gebouwen). Ook het metronetwerk vond ik persoonlijk erg indrukwekkend met een geheel andere wereld zo diep onder de grond van de stad. Voor de uitgebreide fotoreportage verwijs ik graag naar mijn facebook pagina.
We hebben de eerste dag het centrum van de stad (rond Nevsky Prospekt) te voet verkend. De volgende dag zijn we vertrokken naar het Catharina Palace alsmede het aangrenzende Alexender Palace welke een eind buiten de stad gesitueerd zijn. Helaas waren de paleizen gesloten die dag (iedere bezienswaardigheid heeft blijkbaar zijn eigen openings/sluitingsuren en dagen dat ze gesloten zijn, hmmm..). De interieuren en in het bijzonder de Amberroom hebben we dus niet met eigen ogen mogen aanschouwen. Wel hebben we een uitgebreide wandeltocht gemaakt door de immense paleistuinen. Veel planten staan momenteel in bloei, dus dat was werkelijk prachtig om te zien! De volgende dag hebben we het Winterpaleis van de wereldberoemde Hermitage bezocht. We hebben ongeveer een uur in de rij gestaan alvorens we naar binnen konden, maar dat was het wachten meer dan waard! Ik heb behoorlijk veel musea in mijn leven gezien, maar wat ik hier heb mogen aanschouwen, zal denkelijk een eenmalige, unieke experience zijn. Wat een enorme hoop kunst van alle belangrijkste stijlen bij elkaar! Echt niet meer normaal te noemen. We hebben er ongeveer 6 uur rondgelopen en nog lang niet alles gezien. Kamers/zalen propvol met schilderijen/beeldhouwwerken van bekende kunstenaars als Rembrandt, Picasso, Matisse, Renoir, Van Gogh, Potter, Jan Steen en ga zo maar door gesorteerd op land van herkomst (er waren dus hele departments met kunst uit Spanje, Frankrijk, Nederland, Italie, etc.). De muren hingen zo vol, dat ik op een gegeven moment niet meer goed wist waar ik kijken moest. Wel viel me op dat de schilderijen veelal in een slechte staat verkeren. Vaak geeneens achter beschermend glas (je kunt ze zelfs bijna aanraken!) en op veel plaatsen stonden gewoon de ramen open! Ik zag zelfs een dikke vette vlieg rondvliegen door de vertrekken. Zoiets maakt me dan ook weer erg verdroetig, omdat dit kunst is waar men heel zuinig op zou moeten zijn (stel je voor: zo'n vlieg doet zijn poepje op een van die waardevolle schilderijen, daar moet je toch niet aan denken?!). Anyways, in vele opzichten een heel bijzondere ervaring die me nog lang zal bijblijven...
De laatste dag van ons verblijf in St. Petersburg zijn we na een uitgebreid ontbijt in het superdeluxe Grand Hotel Europe naar het Russian Museum gegaan. Ook dit is een enorm paleis in het oude centrum van de stad. Daar hebben we wederom uren door de vertrekken van het paleis gestruind. Ook hier hing/stond het vol met kunst. Vervolgens hebben we nog door de paleistuinen gewandeld.
In de avond zijn we terug naar Riga gevlogen waar we op de luchthaven geheel in Letse stijl (incluis traditionele klederdracht, bloemenkransen en een groot boeket bloemen voor ons) werden verwelkomd door mijn nieuwe Letse vriendin Simona en haar moeder. Het was namelijk midzomernachtfeest (Ligo un Janis wat wordt gevierd door alle Letten wereldwijd) en dat wilden we graag een keer meemaken. Overal in Letland worden grote vreugdevuren onstoken en wordt er gedanst, gezongen, gegeten en gedronken totdat de zon weer opkomt. Na 4 slapeloze white nights in Rusland hebben we dat echter niet vol weten te houden en waren we blij toen we uiteindelijk in ons bedje kropen. De laatste dagen in Riga zijn we nog naar een traditionele Letse sauna (pirts) geweest. Dit was erg hilarisch daar je elkaar/jezelf kunt slaan met twijgen/takken (met bladeren eraan) van een berkenboom die zijn gedrenkt in water. Het hoort en ziet er heel vreemd en ietwat pijnlijk uit, maar het doet in zijn geheel geen zeer en is zelfs erg aangenaam omdat men zo de hitte goed over het lichaam verspreidt. Na zo'n dagje kuren voelden we ons weer als herboren.
De laatste dag zijn we naar Jurmala (plaats vlakbij Riga direct aan zee) gegaan waar we een fijne strandwandeling hebben gemaakt. Toen was het alweer tijd om Ien naar het vliegveld te brengen. Time flies when you're having fun:)!
De afgelopen week ben ik nog een paar keer even aan het strand geweest om uit te waaien (is met de trein een half uurtje vanuit Riga). Ook heb ik het afgelopen weekend met een groepje locale jongeren een fietstocht gemaakt door het Letse achterland en langs de kustlijn die werkelijk prachtig is! Veel Letten hebben een zomerverblijf buiten de stad waar ze de hele zomer wonen. Ik moet zeggen dat ik het land steeds meer begin te waarderen. De mensen zijn ook heel vriendelijk, gastvrij en behulpzaam (ondanks dat ze vaak weinig hebben, doen ze onwijs hun best). Inmiddels begin ik mijn draai wel te vinden hier, zeker nu ik wat meer mensen ken.
Ik verheug me desalniettemin onwijs om donderdag a.s naar huis te komen en al mijn dierbare familieleden en vrienden weer te zien. Toch weet ik dat ik het ook niet zo heel erg vind om na de zomer weer naar Riga te gaan (dan neem ik hopelijk wel mijn 2 poessiemannen mee). Als ik eerlijk ben, zou ik het echter wel op prijs stellen als jullie mij ook eens komen bezoeken alhier (temeer omdat ik vrijwel geen vrije dagen zal hebben tot aan kerst).
Lieve mensen, we houden contact en ik hoop jullie binnenkort graag weer te zien in ons kleine kikkerlandje en/of daarbuiten :)!

Liefs en veel zonneschijn vanuit Riga gewenst!

Caro xxx

  • 04 Juli 2011 - 09:52

    Miekje:

    Lieve Caro,

    Leuk om ales weer te lezen. Door de drukte en vakantie hier ben ik niet echt veel on-line geweest. Goed dat je je draai kunt vinden, maar nog beter dat je naar Nederland komt! Ik zou je graag bezoeken, maar kan even niet inschatten wanneer, vanwege buikje enzo......
    In ieder geval hoop ik je nog te zien! Goede reis en dikke knuffel, Miekje

  • 04 Juli 2011 - 10:05

    Paps:

    Hey, lieve dochter!
    Dacht ik eindelijk eens de eerste te zijn die op je reisverslag reageert, zie ik dat ik alweer op nummer 2 sta....
    Maar je hebt me ook een heel epistel geschreven over je ervaringen en belevenissen de laastste weken, prachtig! En mooi met die fotos, zo kun je ook als thuisblijver een stuk meer meegenieten. Fijn, dat je zo leuke mensen daar hebt ontmoet, dat is niet overal zo op deze wereld, he?
    We zien elkaar in ieder geval donderdag as en als ik niets meer hoor ben ik om 1 uur op Brussel/Zuid.
    Liefs van paps

  • 04 Juli 2011 - 10:07

    Ps:

    Ben vergeten om je te vragen om die fotos met een mail te sturen naar Sepp en Traudl, die vinden dat zeker leuk omdat ze zelf ook St. Pietersburg hebben gezien. Email-adres is
    j.prestel@t-online.de
    Doei

  • 04 Juli 2011 - 14:23

    Moedertje:

    Wat een lang verslag, wel goed wat je schrijft en heel boeiend, en dan nu het koffertje pakken, dan naar Nederland en dan naar je oma in Beieren en dan naar ons,
    verheug me heel erg.
    Aan het weer zal het niet liggen want het is al behoorlijk warm. Vanaag hebbenwe een superventilator voor de honden gekocht, hopelijk vliegen ze niet de lucht in , want dan hebben we geen vliegende Hollanders maar vliegende honden, ik zie het al helelaamlvoor me, liefs uit Javea xxx

  • 05 Juli 2011 - 08:25

    Marjo Roermond:

    Hoi Caro,

    Wat een prachtige foto's en interessant verslag, op die manier krijg ik als lezer ook een indruk van al dat moois.
    Als je bij oma in Maastricht bent bel je dan eens dan kunnen we weer iets afspreken. Zou ik erg leuk vinden!
    Intussen wens ik je heel veel plezier in Beieren en Javea, doe mijn groetjes daar en geniet maar van het goeie leven.
    Tot binnenkort? Liefs van Marjo

  • 05 Juli 2011 - 18:21

    Mams:

    Lieve Caro, nu heb ik de juiste foto,s gezien, slim he???
    Love from Katja and Monique xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline

Spontane, sociale wereldburger gaat haar droom eindelijk waarmaken in Riga!

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 51904

Voorgaande reizen:

23 November 2009 - 07 Mei 2010

Around the world in 166 days!

13 December 2010 - 30 November -0001

Study Medicine @ RSU

01 April 2014 - 30 November -0001

Medizin studieren in Bayern, jawohl!

Landen bezocht: